Langkah Pencegahan Gigi Berlubang

Langkah Pencegahan Gigi Berlubang

Langkah Pencegahan Gigi BerlubangLangkah Pencegahan Gigi Berlubang

  • Pilihlah makanan menyihatkan dan rendah gula. Elakkan pengambilan makanan atau minuman yang intensitas gulanya tinggi. Jika anda tidak tahu cara merawat gigi yang benar , sementara hobi anda mengunyah gula-gula tidak terkawal , maka kurangilah kebiasaan buruk ini.
  • Bila ingin makan gula-gula , maka kunyahlah gula-gula getah yang mengandungi xylitol. Kandungan ini boleh mengurangkan perkembangan bakteria penyebab gigi berlubang.
  • Soal kebiasaan , kenapa anda tidak biasakan menggosok gigi secara rutin. Sehari lakukan penyikatan sekurang-kurangnya dua kali. Jika boleh , lakukan 30 minit setiap kali anda makan berat.
  • Kurangnya air liur juga membantu bakteria berkembang biak. Untuk itu , selalu bilas ekspresi anda dengan menjaga pengeluaran air liur tetap stabil. Caranya cukup dengan banyak minum air.
  • Kunjungi doktor gigi secara rutin sesuai ajuan yaitu langkah paling membantu untuk mencegah gigi berlubang.

Untuk rawatan melewati jalur perubatan , anda perlu melawat doktor gigi. Nanti akan ditinjau terlebih dahulu dan ditindak lebih lanjut , apakah perlu ditampal , dicabut , pemasangan implan gigi , dan atau gigi palsu.

Rawatan kanal akar boleh menjadi penyelesaian yang akan diambil oleh doktor gigi. Tindakan ini boleh dialami oleh pesakit yang lubang giginya sudah menembusi pula tidak lagi boleh sekadar ditutup dengan materi tambal.

Saluran akar akan diberishkan semoga terbebas dari kuman. Setelah dibersihkan , kanal akar akan ditanam dengan materi pengisi khusus yang berfungsi untuk mencegah pencemaran bakteria. Pada hari selepas penanaman , pesakit akan melaksanakan pemeriksaan lagi. Bila tidak ada aduan , maka lubang gigi yang menganga tersebut akan ditutup dengan pemulihan.

Keadaan gigi

Keadaan gigi akan menentukan jenis pemulihan yang dipilih. Bila dinding tegak mahkota masih utuh , maka tampalan dibuat dengan logam tuang yang diproses di makmal. Atau dipasang mahkota tiruan bila banyak rangkaian mahkota gigi yang hilang.Proses panjang akan anda lalui untuk mendapati gigi yang tidak seburuk sebelumnya. Cara mengatasi gigi berlubang ini memerlukan kesabaran dan kos yang tidak sedikit. Namun alhasil akan setimpal dengan apa yang sudah anda korbankan.

Baca juga: