Kunyit

Kunyit

Table of Contents

KunyitKunyit

Dalam penjagaan kesihatan di India , kunyit dapat menambah stamina serta mencegah pelbagai penyakit. Saya sempat menuliskan apa saja kemampuan dari tanaman ubat ini , sila lihat: faedah kunyit

Selain 10 faedah yang diulas pada artikel tersebut , ternyata saya mengetahui dari laman web Top 10 Home Remedies bahawa kunyit juga berkemampuan dalam mengatasi sakit gigi berlubang besar ataupun kecil.

Berikut caranya:

  • Beli serbuk kunyit atau anda tumbuk sendiri.
  • Tempelkan pada gigi yang terkena , tunggu 3 – 5 minit dan bilas dengan air hangat (kumur-kumur).

Anda juga boleh mencampurkan dengan minyak mustard semoga berbentuk pasta , kemudian gunakan untuk mengurut gigi dan gusi. Biarkan kira-kira 10 minit dan bersihkan. Penjagaan rumah ini boleh anda laksanakan sehari dua kali.

Akar Manis

Ekstrak akar manis di dunia lebih terkenal dengan sapaan Licorice Extract. Rasa manisnya melebihi gula , tapi ini yaitu tanaman ubat. Siapa sangka jika akar manis juga berupaya untuk mengurangkan rasa sakit pada gigi yang reput?

Dalam jurnal American Chemical Society of Natural Product , akar manis memiliki kegunaan untuk mempromosikan kesihatan gigi. Terdapat senyawa yang bisa mencegah tumbuhnya bakteria penyebab gigi berlubang. Tanaman ini juga dapat mencukur plak pada gigi.

Bagaimana caranya?

  • Tumbuk akar manis atau licorice.
  • Pakai untuk menggosok gigi secara teratur , jangan lupa bahagian gigi yang sakit yaitu tertakluk kepada.
  • Atau boleh terus menggosoknya utuh secara perlahan-lahan pada gigi.

a:Lebih baik mikir dua kali sebelum mengambil cara merawat gigi berlubang ini.
Keenam materi di atas boleh anda pilih salah satu sebagai langkah pereda rasa sakit.

Sumber: https://airborn.co.id/ini-momen-favorit-para-selebriti-untuk-berselfie/